Brief Kerkbalans 2024

Beste Vitus-parochianen, en u/jij die met onze Vitus meeleeft,

Elk jaar vragen we uw steun voor onze Parochie H.Vitus-H.Willibrord. Wij hopen dat u in 2024 onze parochie financieel wilt steunen. Het is bijzonder hard nodig.

Wat gebeurde er in 2023 in de Vitus

Er was de dagelijkse viering van de Eucharistie. De Engelssprekende Internationale gemeenschap bloeit met veel jonge gezinnen. De sacramenten werden bediend. In 2023 ontvingen 16 kinderen hun eerste H.Communie. We hadden twee huwelijken en 26 doopsels. En er waren er ook 12 vormelingen.

In onze parochie zijn er actieve teams die zorgen voor de Kinderkerk tijdens vieringen en voor de organisatie van Gezinsvieringen, Catechese en (jongeren)bijeenkomsten. De koren zorgden voor muzikale ondersteuning. De kerk werd schoongemaakt en er was koffie na de zondagse vieringen! Ook was er onderlinge zorg en aandacht van vele parochianen voor elkaar. De kerk werd in 2023 weer opengesteld voor bezoekers in de zomer en in de periode tussen Kerst en Oud en Nieuw. Vele bezoekers onder wie veel kinderen en jongeren hebben onze kerk bezocht én bewonderd! Elke viering werd gestreamd via VITUS TV. De stream verheugt zich dagelijks en zondags in een groeiend aantal kijkers. Het was er allemaal dankzij u! Dank!

Donkere wolken voor 2024

Behalve deze positieve berichten zijn er ook zorgen. In 2024 vinden gesprekken plaats over de toekomst van de geloofsgemeenschappen in het dekenaat. De financiële situatie is daarbij ook een onderwerp van gesprek. Voor onze Vitus-gemeenschap zijn de gesprekken gepland. We kennen grote financiële uitdagingen. De kosten voor gas en elektra blijven hoog ondanks de energiebesparende maatregelen. De begroting voor 2024 geeft een tekort van €75.000,-. Leest u ook de begroting die bij deze brief is toegevoegd. Daar kunt u het overzicht zien.

Daarom vragen we om uw bijdrage

Wilt u bijdragen aan onze parochie? Dat kan dit jaar op 4 verschillende manieren: als belastingvrije gift, als gewone gift, via de QR-code of via een betaallink. We leggen per optie uit hoe dat werkt:

1. De belastingvrije gift over (minstens) 5 jaar

Dit jaar adviseren we u een belastingvrije gift voor minstens 5 jaar. U bespaart het percentage van de hoogste belastingschijf. Uw bijdrage (per jaar, kwartaal of maand) legt u vast in het formulier Overeenkomst Belastingvrije gift in geld. Dit formulier kunt u downloaden via de website: https://www.vitus.nl/wp-content/uploads/2024/01/overeenkomst_period_gift_in_geld_Vitus.pdf. Het ingevulde en ondertekende formulier stuurt u aan het secretariaat: Parochie H.Vitus-H.Willibrord, t.a.v. Actie Kerkbalans 2024, Emmastraat 7, 1211 NE HILVERSUM. Wij ondertekenen het formulier en sturen het naar de Belastingdienst. U ontvangt het origineel retour voor uw eigen administratie. U stelt een periodieke incasso in bij uw bank. Ons rekeningnummer is:

NL34 INGB 00 00 51 50 60

t.n.v. Kerkbalans Vitus en Willibrord Hilversum

Wilt u graag hulp bij deze procedure, neem dan contact op met het parochiesecretariaat. Zij kunnen u doorverwijzen naar de deskundige binnen de parochie.

Rekenvoorbeeld

Stel dat de belastingschijf van 49,5% van toepassing is en u €1.000,- per jaar wilt geven. Door de belastingvrije gift over 5 jaar te documenteren bij de Belastingdienst kunt u bruto €1.980,20 geven, terwijl het u na aftrek belasting netto €1.000,- kost. De kerk ontvangt €1.980,20.

2. De gewone gift

De Belastingdienst ziet uw bijdrage aan de kerkbalans als een gewone gift als u deze niet in een Overeenkomst Belastingvrije gift in geld hebt vastgelegd. U kunt een (periodieke) incasso instellen bij uw bank. Als u dat kunt missen, stellen wij voor 2024 een richtbedrag voor van €25,- of € 50,- per maand, naar draagkracht uiteraard. We zijn ook erg blij met een hogere of lagere donatie naar uw keuze. Ons rekeningnummer is:

NL34 INGB 00 00 51 50 60

t.n.v. Kerkbalans Vitus en Willibrord Hilversum

Denkt u er aan dat u bij uw banktransactie aangeeft dat uw donatie voor de Kerkbalans is? Vult u in het opmerkingenveld dan in ‘Actie Kerkbalans 2024’ en uw naam. Daarmee helpt u de administratie.

U mag een deel van uw gewone gift van de belasting aftrekken als u kunt aantonen dat u de bijdrage daadwerkelijk hebt overgemaakt. U hebt dan bankafschrijvingen nodig als bewijs voor de Belastingdienst. Het bedrag boven de wettelijke drempel mag u aftrekken van uw aangifte. Maar niet meer dan het wettelijke maximumbedrag. Het drempelbedrag en het maximumbedrag hangen af van uw inkomen. Dat is het totaal van uw inkomsten en aftrekposten in box 1, 2 en 3, maar zonder uw persoonsgebonden aftrek. Als u online aangifte doet, heeft de Belastingdienst uw drempelbedrag ingevuld op het scherm waar u uw giften kunt aftrekken. Het drempelbedrag is 1% van uw drempelinkomen, met een minimumbedrag van € 60,-. Wat u meer hebt gegeven, mag u aftrekken. Het maximumbedrag dat u kunt aftrekken is 10% van uw drempelinkomen. 

Rekenvoorbeeld

In dit voorbeeld is uw drempelinkomen € 27.000,-. Het minimum drempelbedrag is € 270,- en het maximumbedrag € 2.700,-. Als u besluit om € 450,- te schenken, berekent u uw aftrek van de belastingaangifte zo:

U geeft € 450,-. Daarvan trekt u het drempelbedrag af: € 270,-. U mag in totaal aftrekken van uw belastingaangifte over 2024: € 180,-.

3. Kerkbijdrage via QR-code

U kunt de financiële bijdrage voor de Kerkbalans 2024 ook via de QR-code voldoen. U kunt zelf het bedrag kiezen. U scant de QR-code hieronder met de Camera App op uw mobiele telefoon. U komt dan op een betaallink van de Rabobank. Hier kunt u zelf het bedrag instellen en uw bank kiezen. Als u daarna klikt op de button ‘Betaal’, opent uw bankapp op uw telefoon. Hier kunt u de transactie afronden.

4. Kerkbijdrage via betaallink

Via de volgende betaallink kunt u een bedrag rechtstreeks doneren zonder het invullen van persoonlijke gegevens: https://betaalverzoek.rabobank.nl/betaalverzoek/?id=YWc79ifqSyOj60WdRf25GQ

Inschrijfkaart

Met de inschrijfkaart geeft u onze financiële administratie inzicht in de toezeggingen van de kerkbijdragen voor 2024. U vindt de inschrijfkaart op de website. In het hoofdmenu ziet u als laatste optie ‘Kerkbalans’. Kiest u daar de optie ‘Inschrijfkaart Kerkbalans’. Als u liever een papieren inschrijfkaart indient, vul dan alstublieft de kaart in de bijlage bij deze brief in. De ingevulde inschrijfkaart kunt u afgeven bij het secretariaat van de Vitus. U kunt de inschrijfkaart ook per post opsturen naar het secretariaat, t.a.v. Actie Kerkbalans.

Super bedankt voor uw bijdrage!

Namens het kerkbestuur,

Pastoor Jules Dresmé